Rak nerki stanowi około 2 - 3% nowotworów złośliwych w populacji ludzi dorosłych. Średni wiek pacjentów z rozpoznanym rakiem nerki wynosi 40 - 65 lat. Największa zachorowalność na raka nerki obserwowana jest w 6 - 7 dekadzie życia.

90% przypadków raka nerki to rak RCC - nerkowokomórkowy - jasnokomórkowy. Coraz powszechniejszy dostęp do badań obrazowych spowodował, że blisko 30% - 45% nowych rozpoznań raka stawiana jest w okresie bezobjawowym na podstawie przypadkowo wykonanego badania np. USG.

Szybka wykrywalność w niskim stadium zaawansowania poprawiła znacząco prognozę schorzenia.

Czynniki ryzyka

• palenie tytoniu - dwukrotny wzrost ryzyka zachorowania na raka nerki
    • przewlekła dializoterapia
    • ekspozycja na barwniki przemysłowe, metale ciężkie, azbest
  • choroba von Hippel - Lindau
    • nadwaga
    • nadciśnienie tętnicze

Najczęściej występującym, wczesnym objawem raka nerki, który powinien być zawsze sygnałem alarmowym, jest krwiomocz. Nawet jednorazowy krwiomocz wymaga zgłoszenia się do urologa.

Typy histopatologiczne raka nerki / rodzaje raka nerki:

• Rak jasnokomórkowy - najczęstszy rak nerki, stwierdzany w blisko 80 - 90% przypadków;
  • Rak brodawkowaty - stwierdzany w 10 - 15% przypadków;
  • Rak chromofobny - stanowi około 5% przypadków i charakteryzuje się lepszym rokowaniem;
  • Rak z cewek zbiorczych Belliniego - rzadki i agresywny typ choroby.

Badanie USG

Badanie ultrasonograficzne - USG jest najmniej inwazyjnym badaniem, które pozwala na ocenę narządów miąższowych. Obecnie większość guzów nerek wykrywana jest przypadkowo podczas badania USG jamy brzusznej, wykonywanego w diagnostyce innych schorzeń, dolegliwości bólowych brzucha lub w diagnostyce krwiomoczu.

Do wykonania USG jamy brzusznej nie ma żadnych przeciwwskazań. Badanie to nie wymaga podania środków kontrastujących i jest bezpieczne dla wszystkich, w tym dla kobiet w ciąży oraz pacjentów z niewydolnością nerek.

Tomografia komputerowa CT

Tomografia komputerowa z podaniem środka cieniującego pozwala na dokładną ocenę zaawansowania choroby.
Badanie składa się z dwóch lub trzech faz, z których każda trwa około 20 - 25 sekund. Badanie, wykonywane w pozycji leżącej, jest całkowicie bezbolesne dla pacjenta.

Rezonans magnetyczny MRI

Badanie wykonywane, gdy USG i tomografia komputerowa dają niejednoznaczny obraz guza.
Wynik rezonansu magnetycznego, jak również tomografii komputerowej mają kluczowe znaczenie w kwalifikacji pacjenta do leczenia operacyjnego.

Metody leczenia

Podstawowym sposobem leczenia raka nerki jest leczenie operacyjne polegające na usunięciu nerki wraz z otaczającą ją torebką tłuszczową, powięzią Gerota, regionalnymi węzłami chłonnymi okolicy wnęki i nadnerczem - jest to tzw. nefrektomia radykalna.
W przypadku guzów o średnicy mniejszej niż 4 cm, lub niektórych guzów o średnicy od 4 do 7 cm, możliwe jest wykonanie operacji nerko-oszczędzającej tzw. NSS (nephron sparing surgery).

Nefrektomię radykalną oraz NSS wykonuję w sposób otwarty, podczas operacji klasycznej z dostępu przezotrzewnowego, zaotrzewnowego lub robotycznie. Wybór metody uzależniony jest od wielkości guza, wieku pacjenta i ewentualnie innych występujących u niego chorób.