Gabinet urologiczny Warszawa:

Rak prostaty jest jednym z najczęściej rozpoznawanych nowotworów złośliwych u mężczyzn w krajach rozwiniętych. W ostatnich kilkunastu latach obserwuje się znaczny wzrost zachorowalności na raka gruczołu krokowego, co związane jest z wydłużeniem średniej długości życia, coraz większą świadomością pacjentów oraz wprowadzeniem oznaczania stężenia swoistego antygenu sterczowego - PSA do codziennej praktyki lekarskiej. Największa wykrywalność raka prostaty obserwowana jest wśród mężczyzn między 65 a 75 rokiem życia.

Do najczęściej wymienianych czynników ryzyka zalicza się:

• wiek pacjenta
  • uwarunkowania genetyczne - występowanie raka stercza u krewnych pierwszego stopnia
  • otyłość i dieta wysokotłuszczowa
  • narażenie na androgeny (męskie hormony płciowe)
  • ekspozycja na pestycydy
  • pochodzenie - występowanie raka prostaty jest częstsze u pacjentów czarnoskórych

Objawy raka prostaty

Rak prostaty nie powoduje zwykle żadnych objawów, dopóki guz nie urośnie na tyle, aby uciskać cewkę moczową (przewód łączący pęcherz moczowy z penisem).
Może to powodować problemy z oddawaniem moczu, takie jak częstomocz lub ból podczas oddawania moczu. Ponieważ u wielu mężczyzn gruczoł prostaty rośnie z wiekiem, takie objawy nie muszą oznaczać choroby nowotworowej. Objawy świadczące o postępowaniu choroby i przechodzeniu jej do potencjalnie poważniejszego etapu to: utrata apetytu, spadek masy ciała i stały ból kości.
Złośliwość mikroskopową raka gruczołowego określa się w skali Gleasona. Opiera się ona na ocenie złośliwości poszczególnych obszarów guza w skali od 1 (najmniej złośliwy) do 5 (najbardziej złośliwy).

Wykrycie raka prostaty we wczesnym stadium zaawansowania daje szansę na całkowite wyleczenie.

Badania diagnostyczne prostaty

1. Oznaczenie stężenia swoistego antygenu sterczowego (PSA) w surowicy
PSA jest produkowany niemal wyłącznie przez komórki prostaty, jednak jego podwyższone stężenie nie zawsze musi oznaczać raka prostaty. Do wzrostu stężenia PSA może dojść nie tylko w następstwie nowotworu, ale również w wyniku zapalenia stercza, łagodnego przerostu prostaty lub urazu mechanicznego gruczołu, związanego np. z wykonaniem ultrasonografii przezodbytniczej.

2. Biopsja
W przypadku tego badania chorobę rozpoznaje się na podstawie oceny pod mikroskopem wycinków tkanki pobranej z gruczołu krokowego. Biopsja gruczołu krokowego pozwala nie tylko wykryć raka, ale też ocenić stopień jego rozległości i złośliwości.

3. Badanie per rectum Badanie palcem przez odbytnicę pozwala wykryć nieprawidłowości prostaty. Jednak potwierdzenie istnienia raka uzyskuje się dopiero po wykonaniu biopsji.

4. Badanie MRI

Leczenie prostaty

Metody leczenia radykalnego raka prostaty to:

• Leczenie chirurgiczne - całkowite wycięcie prostaty z pęcherzykami nasiennymi i węzłami chłonnymi miednicy
  • Radykalne napromieniowanie sterczal
    • Brachyterapia - radioterapia polegająca na wprowadzeniu do stercza radioizotopu niwelującego nowotwór. Brachyterapia jest metodą pozwalającą na napromienianie guza „od środka” za pomocą źródeł radioaktywnych wprowadzanych do guza. Jest to możliwe przy zastosowaniu czasowych aplikatorów, w które na czas leczenia wprowadzany jest materiał radioaktywny (zwykle 192Ir) lub trwałych aplikacji materiałów radioaktywnych o krótkim okresie półtrwania (zwykle 125I lub 103Pd).
    • Ablatherm, nanoknife HIFU – jako metoda alternatywna i eksperymentalna